Wednesday, January 14, 2009

Remaja Kesal Hamil Luar Nikah

SAYA remaja berusia 16 tahun dan masih bersekolah. Saya mengalami masalah serius dan semuanya salah sendiri. Saya melakukan hubungan seks dengan teman lelaki dan mengandung lima bulan.

Saya sangat takut dengan keadaan ini dan pernah berfikir untuk membunuh diri tapi takut hukum Allah.

Apa yang perlu saya lakukan Dr? Adakah cara lain mengelak melahirkan zuriat ini? Saya tidak boleh melahirkan anak ini dan berkahwin dengan teman lelaki kerana usia dan ekonomi tidak mengizinkan. Harap Dr membantu.


Anis, Selangor.



SYUKUR, adik sudah insaf dengan perbuatan negatif yang dilakukan. Sesungguhnya ini ujian Allah kepada adik dan perlu tabah menghadapi serta belajar daripada kesilapan.


Adik juga perlu bertaubat dan tidak lagi mengulangi perbuatan yang terlarang itu. Firman Allah s.w.t yang ber maksud “....dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang beriman, mudah-mudahan kamu mendapat kemenangan,” (Surah an-Nur, ayat 31.

Kandungan adik berusia lima bulan. Tentunya adik tiada pilihan lain selain melahirkan anak itu. Adik tidak boleh menggugurkan kandungan itu kerana ia berdosa. Un dang-undang juga melarang perbuatan itu.

Membunuh diri juga bukan penyelesaian yang baik kerana banyak masalah lain yang timbul selain ia satu dosa. Adik jangan mudah putus asa kerana Islam melarang berputus asa seperti firman Allah yang bermaksud “Katakanlah: Hai hamba-Ku yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa semuanya. Sesung guhnya Dialah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang” (Az-Zumar 39:53).

Jalan terbaik ialah meminta teman lelaki adik bertang gungjawab atas perbuatannya. Adik juga perlu berbincang dengan ibu bapa mengenai keadaan sebenar.

Selain itu, beberapa rumah perlindungan untuk wanita hamil di luar nikah disediakan. Bukanlah tujuan Dr meng galakkan remaja hamil di luar nikah tetapi ia sebagai satu alternatif mengelak membuang bayi yang tidak berdosa.

Jika adik tidak dapat bersekolah lagi kerana perbuatan ini, Dr nasihatkan adik untuk terus mendapatkan ilmu. Adik boleh belajar di sekolah swasta atau persendirian. Ambil peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) pada masa depan. Jangan halang diri untuk mendapatkan ilmu kerana masalah adik ini.

Walaupun adik melakukan kesilapan besar dan terpaksa menanggung bebanannya, jalan kembali masih ada. Bina kekuatan daripada kesilapan ini. Walaupun sukar tetapi Insya-Allah jika niat baik dan insaf, adik akan menemui sinar cahaya.
Sumber: http://www.hmetro.com.my

0 comments:

  © Blogger template 'Solitude' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP