Thursday, January 15, 2009

Pinjam Along Untuk Kahwin

Akibat terpedaya janji manis teman wanitanya, seorang kakitangan sebuah syarikat telekomunikasi kini dihantui ketakutan kerana diganggu along sejak empat tahun lalu.

Mangsa, Iskandar Ibrahim, 34, mendakwa tindakannya membuat pinjaman RM5,000 bagi menampung perbelanjaan perkahwinan selepas teman wanitanya itu berjanji untuk berkahwin dengannya kini menjadi igauan ngeri kerana tersepit masalah hutang.

Walaupun hubungan mereka berdua ditentang keluarga ketika itu, Iskandar berkata, dia nekad dengan keputusannya untuk mengahwini wanita terbabit atas dasar suka sama suka.

Bagaimanapun, dia mendakwa wanita terbabit menghilangkan diri selepas memperoleh wang pinjaman yang dibuat atas namanya itu.

Lebih memeritkan wanita itu bukan saja memutuskan hubungan, tetapi mengahwini orang lain.

“Disebabkan terlalu sedih dan tertekan dengan kejadian itu, saya berhenti membayar balik pinjaman along hingga kini.

“Pada masa itu saya dalam keadaan sedih dan tertekan, sebab itu tidak menjelaskan bayaran balik pada setiap bulan seperti dijanjikan.

“Kini jumlah pinjaman meningkat lebih RM10,000 berdasarkan bunga ditetapkan mereka setiap bulan jika terlupa untuk membayarnya,” katanya, semalam.

Berikutan masalah itu, Iskandar berkata, dia terpaksa berpindah kerja dari satu syarikat ke syarikat lain kerana tidak tahan diganggu along yang sentiasa mengekorinya.

“Mereka akan mengganggu hingga ke tempat kerja, malah pada masa sama mencemarkan nama baik saya pada majikan. Sebab itu saya tidak lama bekerja di satu-satu tempat.

“Saya tidak pasti bagaimana mereka boleh mengesan saya kerana walaupun sudah membuat berbagai cara untuk menghilangkan diri, tapi along terbabit masih dapat mencarinya,” katanya

Iskandar berkata, gaji yang diperolehnya kini hampir sebahagian darinya digunakan untuk membayar balik pinjaman itu.

“Dari gaji penuh RM2,500 sebulan saya hanya memperoleh RM600 saja. Dengan keadaan ekonomi kini saya tidak cukup untuk meneruskan hidup.

“Saya mula bayar balik sejak Jun tahun lalu, tapi mereka makin melampau kerana tidak memberikan apa-apa penyataan menandakan saya sudah bayar,” katanya runsing.

Menurutnya, dia sudah buntu dan kini berharap ada pihak sudi membantu mengatasi masalahnya itu.

Oleh Rosmaliana Aida Mohd Adnan



Sumber: http://serikasih.blogspot.com

0 comments:

  © Blogger template 'Solitude' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP